Pulau Mutiara Pulau Pinang Kita

Pulau Mutiara Pulau Pinang Kita,

Kekalkan keindahan dan kebersihan,

tanggungjawab bersama....

Friday, March 19, 2010

Lagi Perangai Buruk Pemandu di Jalanraya

BERBICARA mengenai perangai buruk pemandu Malaysia, pasti ada yang mengangkat kening memikirkan apa kesalahan yang sudah dilakukan.

Bagi mereka yang sering memandu di ibukota, pasti pernah melihat pemandu kenderaan menjentik putung rokok keluar tingkap kereta seolah-olah tiada kesalahan dilakukan.

Ada yang lebih ekstrem membuang sampah berat termasuk lampin pakai buang, kulit pisang, pembalut aiskrim, plastik pembungkus dan lain-lain yang mereka merasakan kenderaan mereka perlu lebih bersih.

(Utusan Malaysia)

Apakah ini sikap dan menjadi sebahagian budaya yang ditonjolkan rakyat Malaysia ketika di jalanraya. Memang kita boleh melihat senario ini ketika berada di jalan raya. Kalau dulu kita sering menyalahkan pemandu luar, terutama negara jiran, tetapi sebaliknya adakah kita sudah cukup kesedaran sivik.

Biar kereta kita bersih asalahkan jalanraya kotor... he... sikap yang sangat menjengkelkan. Di sini saya ingin mencadangkan, pemandu yang dibelakangnya yang melihat sikap 'kurang cerdik' seperti ini membunyikan hon sebagai protes dan amaran dan kalau yang membawa kamera, ambil gambar serta kirimkan kepada media... bukan apa sebagai pengajaran dan pendidikan....

No comments:

Post a Comment