Pulau Mutiara Pulau Pinang Kita

Pulau Mutiara Pulau Pinang Kita,

Kekalkan keindahan dan kebersihan,

tanggungjawab bersama....

Wednesday, March 24, 2010

Taman sampah, lalat...

JERANTUT: Sikap ‘lepas tangan’ agensi pelancongan berhubung penjagaan kebersihan kawasan perkhemahan di sekitar Taman Negara, Kuala Tahan, di sini boleh mencemari keindahan pusat pelancongan itu, seterusnya menimbulkan persepsi negatif kepada pelancong asing.

Tinjauan Edisi Timur di pusat perkelahan Kuala Tahan berdekatan sungai Tembeling mendapati ia semakin tercemar gara-gara sikap ‘acuh tidak acuh’ pengusaha agensi pelancongan yang membawa pelancong ke situ membiarkan sampah-sarap berselerakan.

Lebih memburukkan keadaan apabila sampah- sarap itu diharungi lalat berpunca sikap sambil lewa dan tidak bertanggungjawab pelancong yang berkhemah di situ.

Taman Negara yang berstatus hutan hujan tropika berusia 130 juta tahun mungkin dilabelkan hutan paling kotor di dunia jika masalah sedemikian tidak ditangani serta penguatkuasaan ketat dilaksanakan.

Sepatutnya, pengusaha agensi pelancongan turut mengambil inisiatif menjaga kebersihan untuk mendapat lebih ramai pengunjung tetapi jika sebaliknya, mereka turut menjadi antara faktor menyebabkan penurunan kehadiran pelancong.

Pengerusi Persatuan Pemandu Pelancong Kuala Tahan, Zamri Mat Amin, berkata kerakusan mengaut keuntungan dalam industri pelancongan tanpa menghiraukan kebersihan alam sekitar boleh menjejaskan keindahan semula jadi. "Sepatutnya sampah-sarap dibuang di tempat disediakan atau ditanam di kawasan daratan supaya tidak berselerakan sehingga menjadi punca pencemaran Sungai Tembeling. "Mereka juga sepatutnya menyediakan beg sampah sesuai dan memberi pelancong beg untuk memudahkan mereka mengangkut dan membuang sampah," katanya.

Ahli Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) Kuala Tahan, Hamzah Abd Hamid berkata, pengusaha agensi pelancongan yang membawa pelancong ke kawasan perkhemahan perlu lebih bertanggungjawab dan bekerjasama menjaga kebersihan. "Jika tidak, kita sendiri yang malu apabila pelancong terutama dari luar negara menghebahkan keadaan kotor di sini kepada rakan mereka atau disiarkan dalam laman web mereka dan mungkin menjejaskan kehadiran lebih ramai pelawat. "Ia sekali gus boleh menjejaskan pendapatan daripada produk pelancongan akan terjejas dan merugikan kita," katanya.

Setiausaha JKKK Kuala Tahan, Zainuddin Daman berkata, pengusaha agensi pelancongan sudah diberitahu supaya menjaga kebersihan dengan menyediakan beg plastik sampah mencukupi. "Mereka sepatutnya memberitahu pelancong supaya tidak membiarkan sampah bertaburan bimbang haiwan akan makan dan membahayakan pengunjung lain," katanya. Katanya, apa yang membimbangkan ialah jika musim hujan apabila sampah yang berselerakan berkenaan dihanyutkan air sebelum masuk ke dalam sungai Tembeling.

- Berita Harian

No comments:

Post a Comment